Milan Kundera om svindel och kitsch
ur Milan Kundera: Varats olidliga lätthet (orig. Nesnesitelná lekhost bytí, 1984), Albert Bonniers förlag, 2002.42: "I motsats till Parminedes ansåg Beethoven uppenbarligen att tyngden var någonting positivt."
75: "svindel är någonting annat än rädsla för att falla. Det är /.../ lusten att falla, som vi sedan förskräckta försvarar oss mot"
93: "svindel innebär att vara berusad av sin egen svaghet. Man är medveten om sin svaghet och vill ge sig hän hellre än att bjuda motstånd."
90: "Hon drogs, som av svindel, till denna svaghet /.../ Jag vill att du skall vli svag. Lika svag som jag"
277: "Skapelseberättelsen, som talar om för oss att världen skapades som det var meningen att den skulle skapas, att varat är gott och att vi därför skall föröka oss. Låt oss kalla denna grundläggande troslära ett kategoriskt bejakande av varat /.../ som estetiskt ideal en värld, där skiten förnekas och där alla uppför sig som om den inte existerade. Detta estetiska ideal kallas kitsch. 'Kitch' är ett tyskt ord, som uppträdde i mitten av det sentimentala 1800-talet."
278: "Men det som var motbjudande för henne var inte så mycket fulheten i den kommunistiska världen /.../ som den mask av skönhet som den dolde sig bakom, med andra ord den kommunistiska kitschen /.../ Första majfesten hämtade sin inspiration i det kategoriska bejakandet av varat /.../ denna enfaldiga ideologi (Leve livet!) som drev människor"
280: "Kitschen lockar fram två tårar av rörelse i snabb följd. Den första tåren säger: Vad det är vackert med barn som springer på en gräsmatta!
Den andra tåren säger: Vad det är vackert att tillsammans med hela mänskligheten röras av barn som springer på en gräsmatta!
Bara den andra tåren gör kitschen till kitsch.
Människornas broderskap på jorden kan bara ha kitschen som bas."
287: "Den Långa Marschens idé /.../ är den politiska kitsch som förenar vänsterfolk av alla tider och alla tendenser. /.../ Det som gör en vänstermänniska till en vänstermänniska är inte den eller den teorin, utan hennes förmåga att få vilken teori som helst att bli en integrerad del i Den Långa Marschens kitsch."
118: "I Europa har skönheten alltid varit överlagd /.../ New Yorks skönhet /.../ är en ofrivillig skönhet /.../ Skönhet av misstag är det sista stadiet i skönhetens historia."
8: "det djupt perversa hos en värld, som i huvudsak vilar på att upprepningen inte existerar, för i den världen är allting på förhand förlåtet och allt således cyniskt tillåtet"
9: "I den eviga återkomstens värld tyngs varje gest av ett olidligt ansvar /.../ den tyngsta bördan"
0 Comments:
Post a Comment
<< Home