Tuesday, April 18, 2006

Martin Luuk: Jag ska sluta träffa folk och börja umgås via kommunikéer

Loyal Press LP001 (2005)

Jag ska sluta träffa folk och börja umgås via kommunikéer. Jag har redan länge insett att det här med relationer inte helt är min grej och har under en längre tid förberett mina "uppträdanden", som jag kallat umgänget för, genom att repa in manér och monologer, och det här är bara ett sätt för mig att ta steget fullt ut. /.../

Det sägs ibland att delad glädje är dubbel glädje. Det gäller inte för mig, jag är aldrig så glad som när jag ensam kan skratta åt någonting som ingen annan förstår. Därför har jag med åren utvecklat en intern humor, en humor som bara jag förstår.
Det händer att folk försöker få mig att avslöja nycklarna, koderna till den här humorn. Folk vill in i min värld, de vill skratta med mig, jag säger alltid nej, jag vill inte att folk skrattar med mig, det vore olidligt generande och släppper jag in en så har jag snart släppt in alla och så sitter vi där allihop och skrattar tillsammans och jag svär vid Gud (så som jag själv uppfattar honom) att då skulle jag hellre dö. Men nu har jag tänkt om och snart ska jag berätta allt för en kille från Skåne som heter Leffe. /.../

På dagen fem år efter att jag delat med mig av koderna kom Leffe tillbaka, han sa att han satt sig in i mina skrifter och att han nu förstått precis hur jag tänkt/menat. Han sa att det som han tidigare tyckt varit spännande nu bara var tråkigt, att det som hade varit lite kittlande förut nu bara blev plumpt och övertydligt, han sa att min humor var tråkig och att han hellre skulle äta bajs än att någonsin sitta sida vid sida med mig och skratta åt min taffliga sk "humor". Det var då jag insåg att min interna humor blivit skottsäker, inte ens någon som får ta del av koderna kan njuta av den, jag hade blivit en annan, en man vars humor var fredad för all framtid. /.../

0 Comments:

Post a Comment

<< Home